Abicom.pro: bij ITSM-software is een partner onmisbaar
Onze business is klantenservice, niet het bouwen van software
Abicom.pro, gevestigd in het Vlaamse Denderleeuw, is gespecialiseerd in IT-dienstverlening voor zelfstandigen en kleine tot middelgrote bedrijven. Met meer dan 20 jaar ervaring in zowel grote als kleine IT-omgevingen heeft de dienstverlener alle expertise in huis om een totaaloplossing aan te bieden. Het bedrijf met vijf medewerkers gelooft in een persoonlijke aanpak en wil toegankelijk en betaalbaar zijn. Dat stelt hoge eisen aan het IT Service Management (ITSM). Op zoek naar een nieuw pakket om dit te ondersteunen, kwam directeur Rik van Lier HaloPSA tegen op een beurs. Hij was direct enthousiast, maar kon wel wat hulp gebruiken bij de implementatie.
Veel mogelijkheden is niet altijd beter
“We zochten naar een opvolger voor het ITSM-pakket dat we in gebruik hadden maar dat niet meer werd ondersteund”, vertelt Rik. “In eerste instantie kwamen we uit bij een oplossing die volledig opensource was. Een voordeel van zo’n pakket is dat het in theorie veel mogelijkheden biedt. Een nadeel is dat je in feite een lege doos koopt en dat niets direct werkt. Die puzzel kregen we niet goed gelegd. We willen dat onze verschillende systemen goed met elkaar samenwerken. We merkten dat het te veel tijd ging kosten om dat voor elkaar te krijgen. Onze business komt uit klantenservice, niet uit het bouwen van software.”
Toch liever met een partner
Bij elke service die Abicom.pro aan zijn klanten biedt, maakt het bedrijf gebruik van N-able, een pakket voor het monitoren van de IT-omgeving van klanten. “N-central, de maker van dat pakket, organiseert jaarlijks een beurs. Daar ontmoette ik de mensen van HaloPSA. Zij lieten zien wat het product allemaal kon en hoe het te integreren was in het systeem dat we dagelijks gebruiken om onze klanten te bedienen. Ik heb het pakket toen aangeschaft, waarna we er zelf mee aan de slag zijn gegaan. We zijn vrij technisch, dus kwamen we een heel eind, maar we moesten er wel erg veel tijd en moeite in steken.” Daarom gingen Rik en zijn team op zoek naar een partner die het product goed kende.
Goede integraties
70.000 tickets
Mede dankzij Effort IT haalde Abicom.pro de deadline voor implementatie die ze zichzelf hadden opgelegd. Daarbij moest het systeem de ticketing, automatiering en boekhouding ondersteunen. “De eerste weken na de implementatie waren nog wel wat kleine aanpassingen nodig, maar Wim Vogelaar en zijn collega’s hebben ons prima geholpen. We zijn geen groot bedrijf, maar we zijn wel behoorlijk ambitieus. In de eerste zes maanden dat we met HaloPSA werken, hebben we bijna 70.000 tickets verwerkt. Daar komt best wat bij kijken!”
Nu de basis op orde is, wil Rik graag aan de slag met de ondersteuning van onze projecten in HaloPSA. “Daar zullen we Effort IT zeker nog bij nodig hebben.” Verder in de toekomst moet de koppeling met de leveranciers van computers, printers en andere apparatuur nog worden opgezet.
Rik zou ieder bedrijf aanraden direct met een partner in zee te gaan. “Nadat we het pakket hadden gekocht, zijn we de eerste twee maanden zelf aan de slag gegaan. We hadden sneller van start kunnen gaan als we direct een partner hadden gehad. Een partner als Effort IT kent de logica achter het pakket en helpt ons bij grote en kleine vragen.”