Growers United verbetert IT van fabriek en werkplekken met HaloITSM
Een echt slimme manier om storingsmeldingen en IT-vraagstukken op te lossen
Growers United is in Europa een van de grootste spelers in het produceren, verpakken en verkopen van vruchtgroente (tomaten, komkommers, paprika’s en aubergines). Miljoenen consumenten genieten dagelijks van de verse kasgroente die de coöperatie aanbiedt. 38 telersbedrijven zijn aangesloten bij Growers United.
In het pakstation van Growers United in Maasdijk staan veertig productielijnen die groente van zijn telers verpakken voor supermarkten en groentespeciaalzaken. Op het kantoor in Maasdijk werken zo’n honderd medewerkers.
Geavanceerde pakstation
Het pakstation is sterk geautomatiseerd, vertelt Ronald van Halem, applicatiebeheerder bij Growers United. “De robotisering vraagt om aansturing. Er zit een volledig automatisch magazijn in voor de aanvoer van grondstoffen en de levering van het eindproduct. De bijbehorende softwarepakketten ondersteunen we vanuit ons kantoor. Daar ontwikkelen we ook en houden we de software toekomstbestendig. En we lossen de dagelijkse problemen op.”
Incidenten managen
Het registreren van storingsmeldingen in het verpakkingsproces en algemene IT-problemen gebeurde tot voor kort in Excel. “Dat is na verloop van tijd niet meer houdbaar. We wilden incidenten en problemen beter managen: met data in één systeem registreren we hoe vaak een incident voorkomt, waar de oorzaak ligt en welke acties we daarop ondernemen.
We waren daarnaast op zoek naar een pakket dat schaalbaar is, dat we makkelijk kunnen uitrollen naar andere afdelingen en waarvan we de functionaliteit kunnen uitbreiden.”
Schaalbaar en gebruiksvriendelijk
Na het testen van verschillende pakketten viel de keuze met overtuiging op HaloITSM.
Het pakket is makkelijk uit te breiden en is helemaal naar eigen wens in te richten, zegt Ronald. Ook bepaald niet onbelangrijk: het wordt als bijzonder gebruiksvriendelijk ervaren. “Je krijgt de juiste informatie op het scherm zonder dat je steeds door moet klikken. Je kunt bij het ophalen van informatie heel diep de details in duiken en ondertussen de oorspronkelijke informatie ook in beeld houden. En er zit een heel goede zoekfunctie in!”
Processen tegen het licht houden
De introductie van een serieus ITSM-pakket brengt onvermijdelijk een andere manier van werken met zich mee. “Voordat je een probleem op gaat lossen, moet je eerst een ticket aanmaken. Dat is belangrijk omdat je dan zeker weet dat alle belangrijke data in het systeem komen. Uiteindelijk wordt het proces daarmee eenduidiger en makkelijker.”
Dé Nederlandse Halo-partner
Effort IT was voor Growers United de logische implementatiepartner. “Als je op zoek bent naar een specialist in Halo met wie je in het Nederlands zaken kunt doen, kom je al snel bij hen uit. Het contact, op locatie en via Teams, was vanaf het begin bijzonder prettig. Ze hebben uitgebreide uitleg gegeven over de werking van het pakket en dienen als vraagbaak. Het programma is te uitgebreid om zelf te ontdekken waar alle opties zitten en waar de valkuilen liggen bij het gebruik.”
Kennisportaal
Growers United heeft vijftien licenties van Halo afgenomen. Halo zal ook worden ingezet bij de support van de eigen werkplekken, infrastructuur en alle andere mogelijke IT-vragen. Koppelingen zijn er al via e-mail en Azure.
Op dit moment wordt de online kennisbank gevuld. “Dat wordt ons online kennisportaal waar we werkinstructies en andere procedures in beschrijven. Wat doe je als een server crasht? Hoe maak je een gebruiker aan? Hoe maak je een verkooporder aan? Op die manier is het niet nodig documenten van het netwerk te downloaden, waarbij je nooit zeker weet of je wel de meest actuele versie hebt. We hebben het nu op één plek en kunnen het zo aan het hele bedrijf of aan één team of afdeling beschikbaar stellen. Die wisselwerking is erg handig.”