De 6 hoogtepunten van de MSP Meetup 2024

door | dec 2, 2024 | Halo PSA | 0 Reacties

Op woensdag 20 november 2024 vond de tweede editie van de MSP Meetup plaats, en we kijken nog steeds met een big smile hierop terug. Wat een geweldige dag was het! Met een volle zaal (er waren twee keer zoveel bezoekers als vorig jaar), inspirerende sprekers en waardevolle gesprekken zullen we deze editie niet snel vergeten. In deze blog blikken we terug op de zes hoogtepunten van het evenement.

1. Trends en toekomstige ontwikkelingen in HaloPSA

De eerste gasten druppelden al vroeg binnen, gewaarschuwd door de verkeersdrukte vanwege het onstuimige weer. Dat was geen probleem, want de koffie stond klaar. Na een kort en warm welkom door ‘onze’ Wim Vogelaar, trapte Luke Turton van HaloPSA de dag af met zijn sessie over de nieuwste trends en ontwikkelingen in HaloPSA. Een greep uit zijn sessie:

Erkenning door Gartner®
Halo Service Solutions is door Gartner® erkend als Niche Player in het Gartner Magic Quadrant™ voor Artificial Intelligence in IT Service Management.

Integratie met OpenAI
De AI Report Analyzer, maakt complexe analyses inzichtelijk, maakt data visueel in overzichtelijke flowcharts en geeft concrete adviezen voor verbetering.

Integratie met N-able
Met de RMM-integratie met N-able kun je een volledige IT-infrastructuur mappen: van laptops, servers tot racks, met inzicht in afhankelijkheden.

AI in runbooks en chatbots
Dankzij OpenAI kun je custom runbooks bouwen en workflows aanpassen. De chatbot van Halo biedt nu integraties met platforms zoals WhatsApp, Teams, Instagram en Facebook. Dit biedt weer mooie mogelijkheden voor klantenservice, marketing en leadgeneratie.

Samenwerking met McLaren F1
De samenwerking met McLaren F1 staat gelijk voor de snelheid in innovatie en ontwikkeling bij Halo, dat hun eigen inhousedevelopmentteam heeft. Aan het eind van de dag gingen ook nog eens 10 gelukkigen naar huis met een mooie F1-pet.

Luke vertelde ook nog kort over de announcement-video van HaloPSA op ORBIT24, die kun je hier bekijken.

2. De HaloPSA roadmap

Tijdens de sessie over de HaloPSA roadmap gaf Alex Golden van HaloPSA een kijkje achter de schermen van de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Met een bi-weekly release cycle zorgt HaloPSA namelijk voor regelmatige updates, inclusief fixes, nieuwe integraties en verbeteringen.

Dat betekent niet dat je iedere twee weken onderhevig bent aan verandering van het platform, we raden aan om de updates per kwartaal uit te voeren. Maar áls je dan graag een nieuwe feature wil gebruiken die net is gereleased, dan is dat dus mogelijk.

Goed om te weten: alle functies en integraties – zoals projecten en AI – zijn standaard inbegrepen in het pakket. En heb je een specifieke behoefte, zoals een nieuwe integratie? Laat het ons dan weten! Dan nemen we contact op met de developers van Halo en kijken we samen of we dit voor je kunnen realiseren.

Zo is er onlangs de integratie met HubSpot toegevoegd, naar wens van een Halo-klant. Halo werkt namelijk met een customer-led development approach. Jouw suggesties en ideeën kun je hier indienen en als er genoeg vraag naar is, worden ze opgenomen in de roadmap.

Alex ging ook wat dieper in op automatisering, mogelijk gemaakt door AI. Zoals:

  • Slimme ticketanalyse: AI herkent trends en doet suggesties voor oplossingen.
  • Kennisbank met AI-zoekfunctie: voorkomt dat klanten een ticket moeten indienen, omdat ze zelf een antwoord kunnen vinden in de kennisbank.
  • Automations van bijvoorbeeld projecten: van sales tot projectbeheer worden processen volledig geautomatiseerd, inclusief het automatisch aanmaken van projecten.
  • De combinatie van RMM (NinjaOne en N-able) en AI: dit betekent dat servicetickets automatisch opgelost kunnen worden door AI-gestuurde analyses. Ondertussen worden updates rondom het ticket naadloos uitgewisseld tussen HaloPSA en de RMM-oplossingen.
  • Slimme zoekopdrachten: zoek door eerdere tickets, artikelen en historische data. AI geeft je bijvoorbeeld een top 5 van oplossingen gebaseerd op eerdere soortgelijke gevallen.

De HaloPSA roadmap voor 2025 richt zich verder op:

  • Verbeteringen in projectfacturatie: meer overzicht met categorieën, taken, fasen en materiaal.
  • CSP- en Office 365-automatisering: van goedkeuringen en licenties toewijzen tot updates.
  • Integraties met SentinelOne, PandaDocs en Vorboss.

Alex liet nog kort de online roadmap zien, die kun je op je gemak hier  bekijken.

3. De ervaring met HaloPSA van Easy Office Online

Na de lunch deelde René Metz, eigenaar van Easy Office Online, zijn verhaal over de uitdagingen op het gebied van facturatie en ticketing. Wat betreft facturatie ging het voornamelijk om het accuraat factureren van abonnementen en verbruik aan klanten, wat extra complex werd door het gebruik van meerdere leveranciers. Bovendien gebeurde de facturatie per kwartaal, wat zorgde voor grote hoeveelheden data. Easy Office Online is daarom gaan samenwerken met ResalePartners om de kosten van telecomverbruik te kunnen bundelen op één overzichtelijke factuur.

Het doel om klanten één overzichtelijke factuur te sturen, waarin hardware, projecten, uren, telecom en andere diensten zijn samengevoegd, was ook een van de uitgangspunten bij de zoektocht naar een goed ticketingsysteem. Daarnaast stonden integraties met Pax8, Enreach, Exact Online en ResalePartners op de wensenlijst.

HaloPSA scoorde goed tijdens de selectie. In René zijn woorden: “Het platform is modern, snel en wordt ondersteund door een betrokken team. Daarnaast worden updates snel doorgevoerd, en is er een vast tarief.” De keuze werd gemaakt en met drie werkgroepen – gericht op processen, beheer & security, en operations – werden alle aspecten van ITSM zorgvuldig opgepakt. In november tekenden ze het contract en in maart was Easy Office Online live met HaloPSA.

Het proces verloopt nu als volgt:

  • Mutaties worden geïnitieerd in HaloPSA (of Enreach) en automatisch doorgestuurd naar ResalePartners. Dit geldt niet alleen voor terugkerende abonnementskosten, maar ook voor eenmalige kosten, zoals hardware en uren.
  • Deze gegevens worden vanuit HaloPSA naar factuurregels in ResalePartners gepusht.
  • Uiteindelijk wordt de factuur vanuit ResalePartners verstuurd en is er een koppeling met Exact voor verdere administratie.
René sloot af met wat tips voor de andere MSP’ers in de zaal: neem bestaande processen kritisch onder de loep en ontwerp die opnieuw als dat nodig is, beperk het aantal tickettypes (zij zijn gestart met 4 stuks), en ga ook eens sparren over ITSM met andere MSP-bedrijven. Goede en praktische tips!

Monitoren van de infrastructuur bij klanten door Rik Lempens

Cesbit Rik Lempens, eigenaar van Cesbit , nam het stokje over van René en vertelde meer over de integratie tussen InfraSonar en HaloPSA. InfraSonar is namelijk een interessante oplossing voor realtime prestatiemonitoring, anomaliedetectie en operationele optimalisatie. Het platform verzamelt zoveel mogelijk data op één centrale plek, analyseert deze en vertaalt het naar direct bruikbare inzichten.

InfraSonar is specifiek voor MSP-bedrijven ontworpen en bedoeld voor diepgaande datacollectie via verschillende methoden:

  • Probes: gegevens worden opgehaald vanaf een specifiek netwerkpunt.
  • Agents: er is sprake van directe monitoring binnen het netwerk.
  • Cloudservices: waarbij het gaat om monitoring van omgevingen zoals Azure, Unify en e-mailplatforms.

Bij de analyse maakt het platform gebruik van geavanceerde data-analysetools, waarmee trends en afwijkingen vroegtijdig worden gesignaleerd.

Daarnaast is er een tweerichtingskoppeling tussen InfraSonar en HaloPSA. Deze integratie maakt gebruik van de REST API van Halo, waardoor assets en gegevens eenvoudig tussen beide systemen uitgewisseld kunnen worden. Zo kun je als MSP bijvoorbeeld een volledige lijst van assets in de CMDB van Halo beheren en direct synchroniseren met InfraSonar.

Alle verzamelde data wordt geanalyseerd met condities die gebaseerd zijn op marktstandaarden en best practices. Door deze condities te koppelen aan specifieke assets ontstaat een overzichtelijke en efficiënte monitoringstructuur.

Daarnaast is het platform ontworpen als een service: InfraSonar verzorgt updates zonder downtime en garandeert een uptime van minimaal 99,99%, in de praktijk vaak nog hoger. Een interessante tool voor het monitoren van de infrastructuur bij klanten!

Inzicht in de veranderende marktomstandigheden voor MSPs

Tim Carmichael, salesmanager bij N-able, gaf een overzicht van de veranderende marktomstandigheden en de nieuwe behoeften en voorkeuren waarmee Managed Service Providers rekening moeten houden. De inzichten waren gebaseerd op gegevens van Canalys en gaven een helder beeld van de uitdagingen én kansen in de sector.

De grootste uitdagingen voor MSPs bij het laten groeien van de business? Dat zit ‘m in het aantrekken van nieuwe klanten, de beperkte budgetten van klanten en het werven van gekwalificeerd personeel.

Wat Tim meegaf is dat de komende drie jaar de snelst groeiende MSPs zich zullen onderscheiden door te investeren in vaardigheden en certificeringen op gebieden als:

  • MDR (Managed Detection and Response)
  • XDR (Extended Detection and Response)
  • Netwerk- en endpointbeveiliging
  • Managed endpoint-en devicebeheer
  • Kwetsbaarhedenscans
  • En cloudinfrastructuurbeheer.

Alleen support leveren is niet meer voldoende – dat tijdperk is voorbij. Andere belangrijke takeaways van de sessie van Tim:

  • Het aantal klanten dat de waarde inziet van IT Managed Services groeit gestaag.
  • Cloudinfrastructuurdiensten en MDR behoren tot de twee snelst groeiende gebieden voor dienstverlening.
  • Bijna 50% van de MSPs is op overnamepad, terwijl slechts 13% overweegt te verkopen.
  • De komende tien jaar zal het MSP-model verder worden geformaliseerd, met een bredere waaier aan Managed Services.
  • Het is belangrijk dat MSPs nu al co-partnerships aangaan om optimaal te profiteren van toekomstige kansen.
  • Het gebrek aan bewustzijn bij klanten over de noodzaak van cybersecuritydiensten blijft een belangrijke kans. MSPs kunnen zich onderscheiden door klanten beter te informeren en trainingen aan te bieden.
  • Ten slotte: integraties zijn essentieel voor efficiëntie en standaardisatie. Dit is van onschatbare waarde om een solide en schaalbare business op te bouwen.

Deze inzichten onderstrepen de noodzaak voor MSPs om vooruit te denken, te investeren in expertise en strategische samenwerkingen aan te gaan. Door zich te richten op groeiende trends en opkomende behoeften kunnen MSPs zich voorbereiden op wat er allemaal komen gaat.

De nieuwste AI features in HaloPSA door Alex Golden – HaloPSA

Tijdens deze presentatie kregen we een demonstratie van de nieuwste AI-functionaliteiten en rapportagemogelijkheden binnen HaloPSA. AI kun je zien als digitale assistent die je specifieke instructies kunt geven om taken uit te voeren. Of het nu gaat om het openen van een nieuw ticket, het toevoegen van een notitie aan een bestaand ticket, of het helpen van een gebruiker bij het oplossen van een probleem – de AI-assistent werkt als een digitale collega die jouw verzoeken verwerkt.

AI doet ook suggesties voor het aanmaken van tickets: van categorie en prioriteit tot een geschatte oplostijd en de juiste servicedeskmedewerker. Ook herkent AI wanneer een ticket moet worden geëscaleerd naar de tweede lijn. Deze suggesties zijn allemaal gebaseerd op historische gegevens.

Een andere tijdbesparende functies is de mogelijkheid om AI in te zetten voor de kennisbank. Met één klik kun je namelijk een samenvatting van een ticket en de bijbehorende oplossing omzetten in een kennisbankartikel. Dit kan direct worden toegevoegd of ter review worden voorgelegd.

Bovendien biedt AI ondersteuning in salesprocessen door leads te kwalificeren, offertes te genereren en zelfs volledige documenten zoals een Statement of Work (SoW) op te stellen en digitaal te laten ondertekenen door klanten. Vanuit een sales order kan direct een project worden aangemaakt, waarbij SoWs worden opgedeeld in individuele taken, milestones en budgetten. Deze automatisering stroomlijnt zowel interne processen als klantcommunicatie.

Tot slot zijn er uitgebreide rapportagemogelijkheden met een AI-query builder. Met eenvoudige prompts zoals “Geef me de top 10 klanten op basis van ingediende tickets” genereert AI direct een rapport, compleet met visuele weergaven zoals taartdiagrammen.

Ook sentimentanalyse maakt deel uit van de functionaliteiten: AI detecteert emoties in berichten van gebruikers, bijvoorbeeld uit evaluatieformulieren, en biedt inzichten in klanttevredenheid. Zelfs nuances zoals een automatisch “dank je wel” worden herkend en zorgen dat tickets gesloten blijven zonder onnodige heropeningen.

Overweldigend veel mooie mogelijkheden dus voor AI in HaloPSA.

MSP Meetup

MSP Meetup 2024: ben je er volgend jaar (weer) bij?

Met een fijne netwerkborrel werd de dag afgesloten. Wij hebben enorm genoten van alle gesprekken, nieuwe ontmoetingen en de interessante sessies. Zo ook de bezoekers die aangaven de trends en ontwikkelingen, en de netwerkmomenten met de andere MSP-bedrijven het meest waardevol te vinden. Ben je er volgend jaar (weer) bij?